Preventie

1. Beweeg zoveel je kan!

Een gezonde levensstijl bestaat uit een gezonde mix van bewegen, staan en zitten en dit geldt voor alle leeftijdsgroepen.

Waarom? Voldoende bewegen heeft zowel voor je fysieke als je mentale gezondheid voordelen. Het zorgt voor een betere bloeddruk, een betere concentratie, een gezonder gewicht, een betere nachtrust, een kleinere kans op depressies en angstgevoelens enzovoort. Je voelt je gewoon beter in je vel!

Bij ouderen zorgt het ook voor een langer zelfstandig en kwaliteitsvol leven, een beter evenwicht en sterkere botten. Onderzoek toont zelfs aan dat regelmatig bewegen je ook beschermt tegen infecties.

2. Eet gezond: drink vooral water en kies zoveel mogelijk voor groenten & fruit

Gezonde voeding is de sleutel tot een gezonde levensstijl.

Je gewicht op peil houden zorgt ervoor dat je beter beschermd bent tegen allerlei ziektes. We weten het allemaal wel, maar soms zijn we toch het spoor even bijster. De tegenstrijdige reclameberichten helpen hier zeker niet bij.

Toch kunnen we steeds komen tot de volgende eenvoudige regel: drink vooral water, eet zoveel mogelijk groenten en fruit en beperk je inname van vlees en andere dierlijke producten.
Dat is niet alleen beter voor je lichaam, maar het is ook beter voor onze planeet. Je hoeft vlees en kaas niet volledig te schrappen, maar kleinere porties volstaan.

Probeer vooral erg bewerkte voedingsproducten te vermijden. Aan deze producten zijn vaak veel suikers, zout en vetten toegevoegd. Ze hebben vaak een negatieve invloed op je lichaam.

3. Stop met roken: laat je begeleiden

Roken schaadt de gezondheid. Meer dan de helft van de rokers sterft vroegtijdig aan ziektes die te wijten zijn aan het roken.

Alhoewel de meerderheid van de rokers goed weet dat roken slecht is, raken velen niet van hun verslaving af. Stoppen met roken is dan ook ontzettend moeilijk. Doe het daarom niet alleen en laat je begeleiden. Praat erover met je huisarts: deze kan je doorverwijzen naar een tabakoloog.

Een tabakoloog is een coach die je bij zal staan. Samen met jou werkt hij aan een rookstopplan op maat waarin hij je vervolgens begeleidt. Het is bewezen: met een tabakoloog vergroot je je kansen om voor altijd te stoppen.

4. Zoek verbinding met andere mensen op. Neem tijd voor elkaar en probeer echt naar mekaar te luisteren. Horen en gehoord worden kan veel deugd doen

De mens is een sociaal wezen, een supersamenwerker!
Betrokken zijn en betrokken worden zorgt ervoor dat je je goed in je vel voelt. Hoe komt dat?

Anderen helpen geeft je het gevoel dat je ergens bij hoort en dat je ertoe doet. Het geeft je ook een gevoel van trots en je doet soms nieuwe vaardigheden op. Het is tweerichtingsverkeer: het gaat om er zijn voor anderen en anderen die er zijn voor jou, wanneer nodig. Hoe doe je dat?

Neem je voor om te helpen, zet je in voor een goed doel, en zorg voor anderen. Stel jezelf ook de vraag: bij wie vind ik steun en bij wie kan ik mezelf zijn?
De mensen die overblijven bij deze vraag zijn vaak de mensen die je moet koesteren.

5. Organiseer je in je buurt of wijk, samen maak je een gezonde buurt

Het gebeurt vaak: in je buurt koopt een megalomane projectontwikkelaar het enige stukje groen op om er een appartementsgebouw neer te zetten. Weg rust, weg open ruimte.

Als individu kan je hier natuurlijk niets te beginnen, maar als je de krachten kan bundelen, wordt het natuurlijk een heel andere zaak. Het is dan ook een kwestie van jezelf te organiseren en samen op te komen voor je buurt.

Er zijn talrijke voorbeelden van buurten die gevrijwaard zijn gebleven dankzij een sterke samenwerking tussen de bewoners. Samen sterk!

6. Wees trots op elke stap vooruit. Elke stap telt!

Dit is een gouden regel: Leg de lat niet de hoog! Je mag ambitie hebben, maar heb ook geduld.

Elke stap telt en een misstapje betekent niet dat al het voorgaande verloren is. Geen enkele verbetering loopt recht naar boven. Vallen en weer opstaan is het motto.
Het is zelfs bewezen dat je net uit je fouten veel leert.

7. Het beste medicijn is een portie natuur

De coronacrisis heeft ons al zeker één nieuw inzicht gegeven: de natuur doet deugd.

Heel wat onderzoek heeft ondertussen bewezen dat natuur een heilzaam effect heeft op de mens. Onderzoekers stelden vast dat in de natuur zijn de aanmaak van het stresshormoon cortisol reduceert, onze aandacht verhoogt én onze gemoedstoestand verbetert.

Meer groen geeft niet alleen een boost aan je gezondheid, het zorgt ook voor een gezondere leefomgeving. Een gemakkelijke toegang tot de natuur zorgt er immers voor dat mensen meer bewegen, waardoor het een duidelijk effect heeft op de fysieke gezondheid.

Zoek in je omgeving jouw natuuroplaadpunt. Trek je stapschoenen aan en opladen maar!

8. Verbeter je werkomstandigheden: werk samen met je collega’s en sluit je aan bij de vakbond

Werkgevers zorgen niet altijd voor de meest gezonde werkomstandigheden. Werkgevers hebben belang bij een hoger werkritme en een lager loon om meer winst te kunnen maken.

Als individu kan je daartegen maar weinig beginnen. Werk daarom samen met je collega’s en meer nog, sluit je aan bij een vakbond.
Zij waken mee over je rechten, je inkomenszekerheid, je werkzekerheid én je werkplezier. Ook bij vragen heb je steeds een aanspreekpunt waar je terecht kan.

9. Laat van je horen: teken een petitie, kom op straat, kom op voor jezelf en anderen

Als je iets wil bereiken, laat dan van je horen en kom naar buiten. Alleen zo geef je een duidelijk signaal dat bepaalde zaken anders moeten worden aangepakt.

Ga er niet vanuit dat je zomaar moet accepteren wat je niet ok vindt. Je stem laten horen maakt deel uit van onze democratie.
Echte democratie is meer dan af en toe een bolletje kleuren in het stemhokje.
Hoe meer democratie, hoe beter voor onze gezondheid!

10. Bouw bewust ontspanning in, ieder mens heeft daar recht op

De burn-outcijfers liegen er niet om: onze samenleving kreunt onder een veel te hoge werkdruk.

Als we hieraan iets willen doen, moeten we nadenken over deze steeds groter wordende stress en prestatiedrang. Ieder mens heeft af en toe de nodige ontspanning nodig.
Hoe en waar dat moet zijn is voor ieder mens verschillend: de ene gaat op café, de andere gaat wandelen. De ene zoekt de natuur en de rust op, de andere gaat liever op stap met vrienden.

Zoek de manier die het beste bij jou past. Zolang je achteraf het gevoel hebt dat je je beter voelt dan voorheen: dan is het goed!

11. Gezondheidszorg is een basisrecht, maak er tijdig gebruik van!

Tijdens de coronacrisis stellen veel mensen hun zorg uit, uit schrik om besmet te geraken. Maar ook al voor de coronacrisis stelden mensen soms hun zorg uit.
Vaak heeft dat te maken met angst of schaamtegevoelens: angst voor de reacties, angst voor de medische kosten, angst voor de diagnose en de mogelijke behandelingen, angst voor het onbekende, enz..

Vast staat dat het uitstellen van zorg de klachten vaak erger maakt en de behandeling hierdoor ook zwaarder wordt. Met Geneeskunde voor het Volk zorgen we ervoor dat gezondheidszorg toegankelijk is. Het is dan ook een basisrecht.
De boodschap is en blijft dan ook: Stel je zorg niet uit.

Vraag tijdig hulp en laat je behandelen. Dat is jouw recht.

 

Download hier onze tips in beeld: 11 gezondheidstips (PDF, 213 kb)

 

Meer weten?

Preventie

Natuur & gezondheid

Solidariteit & engagement

Vakbonden

Language